Ez a nézőpont nemcsak a hétköznapi döntéseinkben, viselkedésünkben, érzelmi reakcióinkban jelenik meg, hanem az egész társadalmunkat és a tudomány területeit is átitatja. A nézőpontunk minden esetben alapjaiban határozza meg, ahogy a tapasztalásainkat megéljük, majd a tapasztalataink megértését szolgáló következtetéseinket levonjuk.
A helyzet ráadásul nem az, hogy ez a nézőpont nem érvényes. A nonduális “tanítások” egyszerűen afelé mutatnak szavaikkal, hogy
- ez nem a teljes kép, s ezért önmagában ezt illúziónak tekinti, ahogy a vászonra vetített mozgókép is az a moziban, amitől nem látjuk a vásznat.
- van egy roppant fontos mögöttes “teljes nézőpont” is.
Ez a nézőpont így tereli szelíden figyelmünket a legősibb kérdés felé:
alapvetően egy eredendő egység egyedi kifejeződései és megnyilvánulásai vagyunk, elválaszthatatlanul egymáshoz kapcsolódva, mintha mindannyian ugyanazon óceán cseppjei lennénk.
Ennek a kérdésnek két aspektusa van, és habár első pillantásra egymást kölcsönösen kizárónak tűnnek, valójában ezek egy mögöttes valóság két megnyilvánulási formája.
Az első a külső valóság megértése, és ebben a tudományhoz fordulunk. A tudomány szó a latin “scientia” szóból származik, ami tudást jelent. A tudomány szépsége és hasznossága abból áll, hogy a valóságot személyes, vallási vagy kulturális elfogultság nélkül igyekszik mérni és leírni. Ahhoz pedig, hogy valamit tudományosan megalapozottnak tekintsen, átfogó vizsgálatot kell véghezvinni, és még ekkor is bármikor jövőbeni felülvizsgálat tárgyát képezheti az aktuálisan elfogadott tudományos állítás. Ez azért is van így, mert
A tudomány egyfolytában a valóság természeti törvényeit igyekszik leírni, ám a tudásunk egyre mélyülő szintjeire érve folyton-folyvást változik a megértésünk teljessége is. Így történt a kvantummechanikai jelenségek felismerése során is.
Mintha magán a megfigyelőn keresztül megnyilvánuló tudatosság szerepet játszana a valóság megteremtésében. Valójában a kettő ugyanaz az egy is lehet? Niels Bohr, a kvantum úttörője egyszer így nyilatkozott:
Emberként megvannak az érzékszerveink arra, hogy észleljük a felbukkanó és figyelmünk elé kerülő jelenségek formáit, ahogy az emlékezet én-képzetét, a személyiségünket és annak gondolatait is, ami végső soron semmi más, mint a tiszta tudatosság játéka önmagával. A keleti misztikusok évezredek óta egy önmagára éber tudatot írnak le, ami egyben a boldogság végső állapota, maga a Nirvána; a keresők pedig évezredek óta próbálják megtapasztalni számtalan rituálén és gyakorlaton keresztül azt az állapotot, amelyet egyszerűen nem írhatunk le szavakkal.
S hogy miért nem irtható le mindez szavakkal? Ennek megértésnek a központi kihívása az, hogy amit le szeretnénk írni, az a nyelven túl létezik.
Definíció szerint – és paradox módon – amint megnevezünk valamit, kettősséget hozunk létre.
Létrejön elménk képzeletében a “dolog” és egyszerre a dologon kívüli, az azon túli “minden más”, ami a “nem dolog” részét fogja képezni. Például a virág szavunkhoz társított jelentéshez és képhez képest egyből látjuk, hogy mi minden tartozik megértésünk “nem virág” halmazához.
Írta és fordította: Gyurik János – nonduális kereső, bodywork aszisztens
Az angol cikk ereditje: scienceandnonduality.com/nonduality/